Isnin, April 11

KEGEMILANGAN MELAKA SEBAGAI PUSAT PERDAGANGAN ANTARABANGSA

5.2 PUSAT PERDAGANGAN

  • Pada pertengahan abad ke-15, Melaka muncul sebagai pusat perdagangan antarabangsa.
  • Kegemilangan Melaka dalam bidang perdagangan telah dinyatakan dalam buku Sejarah Melayu iaitu :

    " Maka segala dagang atas angin dan bawah angin sekaliannya datang ke Melaka; terlalu ramai Bandar Melaka pada zaman itu." (Sumber : W.G Shallebear,1612,Sejarah Melayu, edisi1961.hlm 82)

    • Pedagang atas angin bermaksud pedagang yang datang dari negara di sebelah Barat.
    • Pedagang bawah angin ialah pedagang yang datang dari Timur.
Faktor Perkembangan Melaka sebagai pusat Perdagangan antarabangsa

  • Kedudukan geografi
    • Melaka terletak di pertengahan laluan perdagangan antara Timur dan Barat. Ini membolehkan Melaka mengawal selat Melaka yang menjadi laluan kapal dagang
    • Muara Sungai Melaka yang dalam membolehkan kapal berlabuh dengan mudah, menurunkan barang dagangan dan mendapatkan barang keperluan.
    • Terlindung daripada tiupan angin monsun :
      • Barat Daya dilindungi oleh Pulau Sumatera
      • Timur Laut dilindungi oleh Banjaran Titiwangsa
    • Bentuk muka bumi yang berbukit-bukau menjadi pedoman kepada pedagang untuk belayar menuju ke Melaka serta tempat yang strategik mengawasi Selat Melaka. 
     
  • Selain faktor geografi, kemajuan perdagangan di Melaka juga dikaitkan dengan beberapa faktor lain.

     
  • Peranan syahbandar
    • Jawatan syahbandar diwujudkan bagi memastikan kegiatan perdagangan berjalan lancar.
    • Antara peranan Syahbandar ialah
      • Menguruskan pasar dan gudang, memeriksa alat timbang dan mata wang, menjadi hakim di pelabuhan, menguatkuasakan peraturan keluar masuk kapal, menguruskan cukai, menjaga kebajikan dan keselamatan pedagang.
    • Setiap Syahbandar ditugaskan menjaga kumpulan pedagang yang ditetapkan.
      • Syahbandar I – mengurus pedagang dari Gujerat
      • Syahbandar II – menguruskan pedagang dari China, Champa dan Ryukyu
      • Syahbandar III – mengurus pedagang dari Kalingga, Pegu, Benggala dan Parsi
      • Syahbandar IV – menguruskan pedagang dari Pulau Jawa, Maluku, Banda, Kalimantan, Borneo, Pasai dan Filipina

       
  • Peranan Laksamana dan Orang Laut
    • Lsksamana ialah pembesar yang bertanggungjawab menjaga keselamatan perairan Selat Melaka
    • Tugas-tugas mengawal dilaksanakan oleh Orang Laut.
    • Hal ini adalah untuk menjamin keselamatan pedagang dan keamanan perairan Melaka.






  • Keberkesanan Undang-undang Laut Melaka
    • Undang-undang Laut Melaka digubal bagi memastikan aktiviti perdagangan berjalan lancar.
    • Terdiri daripada 24 fasal yang mengandungi peraturan dan tata tertib berniaga, hukum jenayah di kapal, cara berjual-beli, larangan dan tanggungjawab anak kapal, kiwi dan nakhoda.
      • Kiwi merupakan penyewa ruangan perahu dan penumpang yang membawa barang untuk diperdagangkan.
      • Mulkiwi adalah ketua segala kiwi






         
  • Kemudahan di pelabuhan
    • Pelbagai kemudahan seperti
      • gudang untuk menyimpan barang, tempat tinggal untuk pedagang semasa menunggu pertukaran angin monsun
      • kapal, perahu, jong, lancar, gajah dan pekerja disediakan oleh Syahbandar untuk mengangkut barang ke gudang
      • kapal-kapal yang rosak boleh dibaiki dipelabuhan
      • bekalan makanan dan minuman
      • kemudahan prasarana 

    • Semua ini penting untuk kemudahan pedagang yang berdagang di Melaka.

  • Bahasa Melayu sebagai lingua franca
    • Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan antara pedagang dengan pembesar dan pedagang lain

  • Sistem cukai dan surat kebenaran berniaga
    • Sistem cukai yang berpatutan :
      • Pedagang dari Barat dikenakan 6%
      • Pedagang yang tinggal tetap di Melaka 3%
      • Pedagang dari China dan Jepun hanya perlu memberi hadiah
      • Pedagang perlu membayar "panduan" iaitu cukai rasmi sebelum berjual-beli

         
  • Penggunaan sistem mata wang
    • Menggunakan mata wang logam yang diperbuat daripada timah dipanggil calains dan wang emas, wang perak, dan wang timah dari Pedir, Pasai Kembayat dan Gujerat.

  • Pelabuhan entrepot
    • Pelabuhan Melaka merupakan pusat pengumpulan barang dari Kepulauan Melayu dan pusat mengedar barang dari Timur dan Barat ke Kepulauan Melayu.

24 ulasan:

  1. Terima kasih for the info. :)

    BalasPadam
  2. cuba lihat pada tajuk PERANAN LAKSAMANA DAN ORANG LAUT ada kesilapan ejaan pada perkataan laksamana ejaannya jadi "lsksamana" tapi nk buat cam mane dah tersilap.

    BalasPadam
  3. thanks for the information of history

    BalasPadam
  4. Ala ingatka ada.. Faktor2 yang menyumbangkan...kepda kemajuan perdangan di Melaka...tapi tak ada...takpe yang penting best!

    BalasPadam
  5. boleh berikan kesan kemajuan perdagangan melaka

    BalasPadam
  6. Sangat membantu dan terima kasih :)

    BalasPadam
  7. gua org melaka dari bandar hilir..dok kg hang tuah duyong..nk sejarah apa meh tnya..hahahahhaa

    BalasPadam
  8. Tolong tulis warna lain boleh sakit mata nk baca

    BalasPadam
  9. apa yg mendorong Melaka muncul sebagai perrlabuhan entrepot pada abad ke-15M ye?

    BalasPadam
  10. thanks..membantu sgt untuk kerja khusus ting 2 sbb format baru kann...

    BalasPadam
  11. selain yg dlm buku yeks tak de ke

    BalasPadam
  12. Mantap ... Membantu dalam melaksanakan kerja rumah

    BalasPadam